بازگشت

زمان مطالعه : ۳ دقیقه و ۱۰ ثانیه

بازگشت وزن بعد از عمل اسلیو معده

86590962_nutritionist_measuring_overweight_man_s_waist_with_tape.jpg

آنچه می‌خوانید :


جراحی اسلیو معده یک درمان تهاجمی برای مقابله با چاقی است که می‌تواند بدن هر فرد را تحت تأثیر قرار ‌دهد. در این شرایط، بدن شما برای بازگشت به حالت طبیعی خود، بیش از حد انرژی مصرف می‌کند تا روند بهبودی شما به سرعت انجام شود. برای جلوگیری از بازگشت وزن پس از عمل اسلیو معده می‌توانید از دکتر کیانی مشاوره آنلاین دریافت کنید.

آیا بعد از عمل اسلیو دوباره چاق می‌شویم؟

باتوجه به نوع جراحی که انجام می‌دهید، روند بهبودی شما می‌تواند در کوتاه یا درازمدت باشد. گاهی اوقات، به‌ دلیل مایعات مصرفی، عوارض جانبی عمل و داروها یا بی‌تحرکی، شاید به وزن شما اندکی اضافه شود. البته، این افزایش وزن، به روند بهبودی و تجربه پزشکی شما وابسته است.

اسلیو معده چیست؟

عمل جراحی اسلیو معده یک نوع جراحی برای لاغری است که در کاهش وزن افراد، نقش بسیار موثری دارد. زمانی که فعالیت بدنی و رژیم لاغری تاثیری در کاهش وزن نداشته باشد، می‌توان از این راه‌کار برای کاهش وزن خود استفاده کرد.

در این جراحی با محدود شدن فضای معده، مصرف مواد غذایی کاهش می‌یابد. در طول این عمل متخصص با استفاده از لاپاراسکوپی، قسمتی از معده را از بدن خارج می‌کند. بنابراین گنجایش معده و مصرف غذا به میزان زیادی کاهش پیدا خواهد کرد. این اسلیو می‌تواند حدودا 50 درصد وزن اضافی بدن یا بیش از آن را از بین ببرد. ولی، نتیجه این عمل تا یک سال بعد از جراحی حاصل می‌شود.

امکان چاق شدن پس از عمل اسلیو وجود دارد؟

در مواردی، برای برخی از بیماران امکان افزایش وزن پس از این جراحی وجود دارد. البته، در اکثر مواقع این افزایش، موقتی است و به صورت خفیف خود را نشان می‌دهد. برای مثال، بیماری که عمل اسلیو معده انجام داده و پس از آن بهبود یافته است، شاید مقداری اضافه وزن پیدا کند. این وضعیت، جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد.

اگر این جراحی انجام شده و افزایش وزن مشاهده شود، یعنی بیماران رژیم غذایی خود را رعایت نکرده‌اند. بدین ترتیب با افزایش مصرف کالری، افزایش وزن دور از انتظار نخواهد بود.

دلایل بازگشت وزن پس از عمل اسلیو

عوامل متعددی در احتمال بازگشت یا افزایش وزن پس از این عمل تاثیرگذار هستند. موارد زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره دارد:

وزن قبلی

به گمان برخی افراد، کاهش وزن پیش از انجام این عمل لاغری کاری بی‌فایده است. اما این اشتباه است. کم کردن مقداری از وزن خود قبل از این جراحی سبب می‌شود که عوارض اسلیو معده کاهش پیدا کند. علاوه‌بر آن، شاخص توده بدنی نیز کاهش بیشتری را تجربه می‌کند.

هر اندازه که شاخص توده بدنی پیش از عمل اسلیو کمتر باشد، احتمال کاهش وزن بیشتر می‌شود. همچنین، احتمال افزایش وزن پس از عمل کمتر خواهد شد.

تجربه پزشک متخصص

برای انجام این جراحی، پزشک مجرب به‌راحتی تشخیص می‌دهد که چه شرایطی برای بیماران مناسب است. اگر تشخیص پزشک و عمل جراحی به درستی صورت نگیرد، مشکلاتی مانند چاقی مجدد، مشاهده عوارض یا اضافه وزن افزایش در انتظار بیمار است.

مصرف مواد مخدر یا الکل

بدون شک می‌توان این انتظار را داشت که افراد مصرف‌کننده مواد مخدر و الکل، به عادات پیشین خود برگردند. علاوه‌بر آن، برخی از متقاضیان بعد از انجام این عمل شروع به مصرف الکل یا مواد مخدر کرده یا یکی را جایگزین دیگری می‌کنند. مصرف این‌گونه مواد می‌تواند عوارض احتمالی جراحی لاغری را افزایش دهد.

وضعیت ذهنی بیمار

افزایش میل به خوردن غذا و کاهش روحیه (صرفا در برخی از افراد) بعد از این جراحی، می‌تواند تاثیر مستقیمی بر افزایش وزن داشته باشد. عادت داشتن به مصرف زیاد غذا نیز از دیگر دلایل افزایش یا بازگشت است.

ریزه‌خواری کردن

مصرف مواد غذایی به روش ریزه‌خواری، معمولا براساس عادت است و می‌تواند یکی از عوامل بازگشت وزن باشد. در این نوع مصرف، در بین وعده‌های غذایی میان وعده‌هایی کوچک و معمولا پرکالری مصرف می‌شود. اگر شما نیز چنین عادتی دارید، شاید پس از انجام عمل اسلیو معده دچار اضافه وزن شوید.

کلام آخر

براساس پژوهش‌ها و تحقیقات پزشکی انجام شده بعد از گذشت دو سال حدودا شش درصد از بیماران، پس از عمل اسلیو معده بازگشت وزن داشته‌اند. همچنین، حدود هشت درصد از متقاضیان، پس از گذشت شش سال دچار بازگشت وزن شده‌اند. درکل، بیشترین میزان کاهش وزن در سه سال ابتدایی پس از جراحی مشاهده می‌شود.

بازگشت وزن یا اضافه وزن پس از این عمل شاید مشکل جدی به نظر برسد. ولی واقعیت این است که همه افراد با رعایت توصیه‌های مربوطه، می‌توانند آن را کنترل کنند.


مقالات پیشنهادی

portrait-young-man-lying-bed-checking-his-fever-thermometer_23-2147948490.jpg
تب کردن بعد از عمل اسلیو معده